رادیاتور خودرو چیست؟
رادیاتور یکی از مهم ترین قطعات خودرو می باشد. این قطعه را میتوان مخزن آب خودرو نامید زیرا همیشه باید مقداری آب را در خود جای دهد. بنابراین همیشه باید دقت کنیم که سطح آب در مخزن رادیاتور بیش از دو سانتیمتر پائینتر از دهانه مخزن نباشد.
اگر رادیاتور در خودرو نبود ماشین خیلی سریع منفجر می شد. زیرا رادیاتور اجازه بالا رفتن دما در خودرو را نمیدهد و جلوی این اتفاق را میگیرد.
جنس رادیاتور خودرو :
جنس رادیاتور از آلمینیوم می باشد. زیرا باید به بهترین نحو گرمای آب را به محیط پس بدهد. پس از فلزاتی همچون طلا نقره و مس ، آلمینیوم بهترین انتخاب برای رادیاتور می باشد
وظیفه رادیاتور خودرو :
از آنجا که موتور اتومبیل به واسطه سیستم احتراق داخلی کار میکند، افزایش حرارت در موتور، امری طبیعی است. به طور کلی در پاسخ به این سوال که کار رادیاتور چیست؟ باید گفت، رادیاتور آب ماشین، به عنوان اصلی ترین قطعه در سیستم خنک کننده موتور خودرو وظیفه کاهش حرارت مایع خنک کننده را به کمک هوا دارد
رایاتور ماشین مایعی را به واسطه واتر پمپ در اطراف خودرو به حرکت درمیآورد و با انتقال سریع حرارت از آب به هوای اطراف، دمای خودرو کاهش پیدا میکند
در عرض رادیاتور لوله های کوچک آلمینیومی وجود دارند.. این لوله های ریز محل عبور آب هستند. آبی که از طرف موتور به سمت رادیاتور می آید تا خنک شود، ابتدا به مخزن بالایی رادیاتور وارد می شود و سپس وارد این لوله های ریز شده و به سمت مخزن پایینی رادیاتور حرکت می کند.
در طی مسیر این آب گرمای خود را به هوا می دهد و خنک می شود. و بدین گونه گرمای تولید شده در موتور کاهش می یابد. دمای موتور باید در حالت استاندارد باشد. دمای پایین هم به موتور خودرو آسیب میزند و باعث کاهش راندمان خودرو می شود. بنابرین بهترین حرارت برای موتور خودرو بین 8 تا 82 درجه سانتی گراد می باشد.
محل قرارگیری رادیاتور در خودرو :
رادیاتور در قسمت جلوی خودرو قرار دارد و این موضوع باعث می شود تا رادیاتور بتواند به راحتی گرما را از طریق شبکه ی جلوی خودرو رد و بدل نماید.
رادیاتور از نظر نحوه قرارگیری بر دو نوع است.
رادیاتور افقی: آب گرم به طور عرضی وارد شده و با گذشت از لولهها به صورت عرضی نیز وارد موتور میگردد
رادیاتور عمودی: آب گرم وارد مخزن بالایی گردیده و از بالا به کمک لولههای رابط به مخزن پایینی هدایت میشود. در مرحله بعدی به این آب موتور باز میگردد.
مایع درون رادیاتور خودرو :
مایعی که در رادیاتور استفاده میشود باید خالص و عاری از املاح باشد. زیرا در جریان گرم شدن آب، این املاح ته نشین می شود و باعث خوردگی و اختلال در عملکرد خودرو می شود. که به ان حالت گل گرفتن می گویند. بنابرین بهترین کار استفاده از آب مقطر و خالص است.علاوه بر این، از افزودن ضد یخ غافل نشوید زیرا باعث می شود در زمستان آب رادیاتور یخ نزند و در تابستان هم جوش نیاورد.
حتماً باید از ضد یخ استفاده کرد و فرقی هم نمیکند این خودرو در اردبیل با 30 درجه سرمای زیر صفر کار میکند و یا در بوشهر 50 درجه بالای صفر . خودرو باید ضد یخ داشته باشد؛ فقط درصد ترکیب آن فرق میکند، یعنی هرچه سرما بیشتر باشد مقدار ضد یخ بیشتر است. ضمن اینکه استفاده از ضد یخ بخاطر داشتن خاصیت ضد زنگی که دارد به طولانی شدن عمر خودرو کمک میکند
سازندگان ضد یخها درصد مخلوط شوندگی آنها با آب مقطر را روی محصولات خود درج نمودهاند ولی به نظر ما بهترین ترکیب، ترکیب ۵۰/۵۰ میباشد یعنی اگر حجم کلی مایع خنک کننده یعنی ضد یخ و ضد جوش در ماشین شما ۶ لیتر میباشد سه لیتر ضد یخ و سه لیتر آب مقطر بهترین توصیه میباشد. اگر به هر دلیل امکان دسترسی به ضد یخ برای شما فراهم نبود میتوانید از الکل به صورت موقتی همراه با آب استفاده نمایید
اگر نخواهید خود را درگیر این قضایا کنید بهترین کار استفاده از مایع رادیاتور می باشد که مایعی سبز رنگ است. مایع رادیاتور، خواص ضد یخ، ضدجوش، ضد زنگ و خوردگی دارد و نیازی نیست با آب مخلوط شود
اجزای تشکیل دهنده رادیاتور ماشین :
به طور کلی رادیاتورها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که با آنها آشنا میشویم.
مخزن رادیاتور :
اصلی ترین بخش رادیاتور خودرو که وظیفه انتقال حرارت آب را بر عهده دارد
جنس آن از آلومنیوم است و باید سطح آب آن همیشه بررسی شود.
پمپ آب (واتر پمپ):
وسیله ای که باعث گردش سریع و راحت آب موجود در رادیاتور و اطراف ان می شود. انرژی خود را از موتور و پروانه تامین میکند.
پروانه :
پروانه در قسمت پشت رادیاتور و جلوی موتور قرار دارد و کار آن مکش هوا از شبکههای رادیاتور و خنک نمودن آب رادیاتور میباشد.
ترموستات:
سوپاپی است که درمسیر راه آب برگشتی از موتور به رادیاتور قرار دارد و کار آن ثابت نگهداشتن دمای آب موتور میباشد برای جلوگیری از ساییدگی در موتور ماشین ، وقتی موتور سرد باشد عملکرد پروانه و ترموستات اتوماتیک خواهد بود.
شلنگ پایین رادیاتور:
شلنگ انتقال آب از رادیاتور به موتور ، در پایین ترین قسمت رادیاتور قرار دارد . این شلنگ آب سرد را در جریان خنک کردن موتور و سیلندر هدایت خواهد کرد.
شلنگ بالا رادیاتور :
آب گرمی که تمام حرارت موتور و سیلندرها را به خود گرفته باید به رادیاتور باز گردد . پس ، این آب گرم ، از طریق شلنگ انتقال آب از موتور به رادیاتور ، به محفظه رادیاتور منتقل می شود.
آب سرد در پایین رادیاتور و آب گرم در بالای آن قرار دارد، برای سرد شدن قطعات موتور آب سرد از شلنگ پایینی به وسیله واتر پمپ وارد کانالهای بدنه سیلندر موتور شده و بعد از حرکت در اطراف آن، از طریق کانالهای سیلندر به گرمترین نقاط موتور میرسد. حالا بعد از طی کردن مسیر سوپاپها و شمعها به واسطه ترموستات و شلنگهای فوقانی مجدد وارد رادیاتور میگردد.
تسمه پروانه :
بین فولی میل لنگ، فولی واترپمپ و فولی دینام واسطه حرکتی وجود دارد به نام تسمه پروانه. این تسمه حرکت را به هر کدام یک از این قطعات انتقال میدهد و باعث گردش واتر پمپ و دینام میگردد.
درب رادیاتور :
درب رادیاتور از یک واشر پلاستیکی و سوپاپ تشکیل شده است و از خروج بخار آب تا یک فشار خاص پیشگیری میکند دلیل اینکه باید درب رادیاتور محکم بسته شود این است که با خارج شدن تدریجی بخار آب، آب رادیاتور کم خواهد شد و این میتواند مشکلساز باشد
دلیل کم شدن آب رادیاتور خودرو چیست ؟
-
سوراخ شدن رادیاتور
-
خرابی رادیاتور
-
وجود نشتی در شلنگ رادیاتور
-
نشتی بخاری خودرو
-
هوا گرفتن رادیاتور
-
جوش آوردن رادیاتور
-
ایجاد رسوب در رادیاتور
-
سوختن واشر سرسیلندر
-
نشط آب از منبع انبساط
-
خرابی فن رادیاتور
موارد لازم برای بررسی سیستم خنککننده
- غلظت ضد یخ را کنترل کنید که از حداقل (متناسب با تغییرات دمای هوا) کمتر نباشد
- حجم و کیفیت ضدیخ را بررسی نمائید.در صورت کثیفی یا وجود مواد ناشی از زنگ زدن،آن را عوض کنید.
- دستگاه را برای اطمینان از عدم وجود نشتی،تحت فشار(ترجیحاً وقتی ضد یخ سرد است) آزمایش کنید.
- درپوش و لوله متصل به در پوش رادیاتور را بازرسی کنید.
- شلنگ ها را بازرسی کنید و محل اتصال شلنگ ها را محکم کنید.
- تسمه پروانهها را از لحاظ سالم بودن و کشش صحیح کنترل کنید.
- در صورتی که دمای آب رادیاتور بیش از حد گرم یا سرد میشود، ترموستات را کنترل کنید.
- در تمام فصول سال محلول ضد یخ در رادیاتور باشد.
- آب رادیاتور هر دو سال یکبار تعویض گردد و زمان تعویض، ابتدای سرمای هر سال میباشد.
رادیاتور خودرو را هر چند وقت یکبار باید چک کرد ؟
برای عملکرد هرچه بهتر رادیاتور خودرو، آب درون آن را به طور پیوسته تعویض کنید. به خصوص زمانیکه تغییر رنگ یا گل آلود شدن آن را میبینید. مشخص است چنین آبی نمیتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و بهتر است در این اوضاع رادیاتور را شستشو بدهید.
برای شستشو دادن رادیاتور شیر تخلیه آب را باز کنید و اجازه دهید مایع درون رادیاتور تخلیه گردد. برای تخلیه کامل این مایع بهتر است اجازه دهید کمی موتور خودرو کار کند تا آب از تمامی شلنگها جمع آوری شود. حالا وقت آن است که آب مقطر و ترکیباتی که بنا بر دفترچه راهنمای خودرو خود درست کردهاید را در رادیاتور بریزید. توصیه ما به شما این است به هیچ عنوان از آب لوله کشی استفاده نکنید و در صورت لزوم ابتدا آن را بجوشانید
نشانههای خرابی رادیاتور کدام است؟
- بیشتر شدن دمای آب و در نتیجه بالا رفتن آمپر آب
- روشن شدن چراغ هشدار
- کار کردن نامنظم خودرو
- نشت آب از اطراف رادیاتور و مجاری آن یا وجود بخار هنگام کار کردن خودرو
- بیرون زدن آب از درب رادیاتور
- کم بودن آب رادیاتور
تا حالا اسم گیرپاژ را شنیده اید؟
با بالا رفتن دمای موتور قطعات آن تغییر شکل می دهد و تاب بر می دارد. ذوب شدن قطعات مهم دیگری مثل شمعها و سوپاپها و خودسوزی موتور هم از دیگر اتفاقاتیست که با بالارفتن دمای موتور رخ خواهد داد
چرا ماشین جوش میآورد؟
از آنجاییکه در خودرو عمل احتراق به طور پیوسته رخ میدهد ، اگر عمل جذب و خارج شدن گرما همزمان با آن اتفاق نیفتد موتور خودرو جوش میآورد. البته به علت بالا بودن دمای هوا در تابستان خودروها اکثراً در فصل تابستان آمار بیشتری در این زمینه دارند. شایعترین دلیل آن هم خرابی رادیاتور و یا وجود اختلال در کارکرد آن است. این خرابی علل متفاوتی دارد که به طور خلاصه میتوان خرابی مخزن آب، شلنگ رادیاتور، واشر سر سیلندر و مایع درون رادیاتور را برای آن نام برد. حتی گاهی به علت انتخاب ناصحیح موارد درون رادیاتور مثل ضدیخ نامناسب یا ترکیب آنها با نسبتهای غلط میتواند منجر به جوش آوردن ماشین شود.
علل جوش آمدن آب رادیاتور
(جوش آوردن موتور) :
- خرابی درب رادیاتور
- سوراخ بودن رادیاتور
- کار نکردن واتر پمپ (پمپ آب)
- نامیزانی دلکو
- نامیزانی باد لاستیک
- تازه تعمیر بودن موتور یا نو بودن موتور
- بار زیاد
- استفاده زیاد از دندههای سنگین
- سربالائی زیاد
- خراب بودن ترموستات
- نامیزانی سوپاپها
- کثیف بودن فیلتر هواکش کاربراتور
- عدم تنظیم فاصله پلاتین
- شکستن پرههای پروانه
- سفت بودن یا کارنکردن سوپاپها
- سفت بودن چرخها
- خرابی آب پخش کن واترپمپ
- وزش باد مخالف
- گرفتگی اگزوز دود که عمل تخلیه براحتی صورت نمیگیرد
- گرفتن لوله خروج بخار آب در رادیاتور
- گیر کردن ترمز یکی از سیلندرهای چرخ
- کثیفی بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتی خوب